طالب خون سیّد الشهداء در آخرالزمان

22:30 - 1392/08/17
رهروان ولایت ـ بر اساس بسیاری از روایات، یکی از اقدامات امام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور و تشکیل حکومت، انتقام از ظالمین و غاصبین حقوق اهل بیت علیهم السلام است.
طالب خون امام حسین علیه السلام در آخرالزمان

بسم الله الرحمن الرحیم

بر اساس بسیاری از روایات، یکی از اقدامات امام زمان (عجّ الله تعالی فرجه الشریف) بعد از ظهور و تشکیل حکومت، انتقام از ظالمین و غاصبین حقوق اهل بیت (علیهم السلام) است. در روایات معراجیّة رسیده که خداوند متعال به پیامبر فرمودند:
«ائمه اطهار (که سلام و صلوات خدا بر همه ایشان باد) در قلعه‌ای از نور به نماز می‌ایستند و حضرت مهدی (علیه السلام) در میان ایشان مانند ستاره می‌درخشد. ای محمد (صلي الله عليه و آله)؛ آنان حجج خداوند هستند و حضرت مهدی خونخواه عترت توست. پس به عزّت و جلالم قسم او حجّتی است بر دوستدارانم و انتقام گیرنده از دشمنانم». [1]
بنابر این لقبِ"الثائر" (که به معنای "ولیّ دمی که خواهان انتقام و طالب قصاص از قاتلین" است)، از جانب خداوند متعال به ایشان داده شده است.

بزرگترین مصیبت بر اهل بیت (علیهم السلام)، اتّفاقی است که در عاشورای سال 60 هجری در کربلا افتاد و سبط نازنین پیامبر (صلی الله علیه واله) به همراه یاران با وفایش به بدترین وجه به شهادت رسیدند و بعد از شهادت به بدن‌ ایشان و اهل بیتشان جسارت‌ها شد.
بر اساس روایات امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) طالب قصاص قاتلین امام حسین (علیه السلام) هستند:
«... سَأَلْتُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى- وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً قَالَ ذَلِكَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ يَخْرُجُ فَيَقْتُلُ بِدَمِ الْحُسَيْنِ ع فَلَوْ قَتَلَ أَهْلَ الْأَرْضِ لَمْ يَكُنْ مُسْرِفاً [2]؛ از حضرت ابى عبد اللَّه (عليه السّلام) از تفسير آيه شريفه: "وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً" پرسيدم، حضرت فرمودند: مقصود از «ولى» قائم آل محمّد (صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم) بوده كه خروج نموده پس به خون خواهى حضرت سيّد الشهداء (عليه السّلام) شروع به كشتن مى‏‌نمايد بطورى كه اگر اهل زمين را بكشد اسراف نكرده است».

در زیارت عاشوراء از خداوند طلب می‌کنیم در این امر با امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) همراه شویم:
«وَ اسْئله... أنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی [كُم] مَعَ اِمَامٍ مَهدیٍّ [هُدیً] ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالْحَقّ مِنْكُم[3]؛ و از او می‌خواهم... كه خونخواهی شما را به همراه امامی از شما كه مهدی [هدایتگر] آشكار و گویا به حق است، روزی من قرار دهد».

سؤال: با وجود گذشت قرن‌ها از قیام حسینی و با وجود نابودی افرادی که در قتل ایشان دست داشته‌اند به دست جناب مختار ثقفی، آیا در آخرالزمان انتقام جویی امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) فائده‌ای هم دارد؟

در مجموع چهار صورت برای پاسخ به این سؤال متصوّر است:
1.ایشان از فرزندان و نسل به جای مانده از قاتلین عاشوراء قصاص می‌کنند. چنانچه در روایتی وارد شده است:
«رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ ع قَتَلَ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ ع بِفِعَالِ آبَائِهِمْ فَقَالَ ع هُوَ كَذَلِكَ فَقُلْتُ وَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏ مَا مَعْنَاهُ قَالَ صَدَقَ اللَّهُ فِي جَمِيعِ أَقْوَالِهِ وَ لَكِنْ ذَرَارِيُّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ ع يَرْضَوْنَ بِأَفْعَالِ آبَائِهِمْ وَ يَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِيَ شَيْئاً كَانَ كَمَنْ...[4]؛
به حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا (عليه السلام) عرض كردم: یابن رسول الله، چه می‌فرمایید دربارة حدیثی كه از امام صادق (عليه السلام) روایت شده است كه فرمود: «هرگاه قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) قیام [خروج] كند ذراری (نسل) و نوادگان قاتلان حسین (عليه السلام) را به خاطر كارهای پدرانشان به قتل خواهد رساند؟ فرمود: «همین‌طور است».
عرض كردم: پس قول خدای عزّ و جلّ: «و هیچ نفسی بار دیگری را بر دوش نمی‌گیرد» معنایش چیست؟ فرمود: «خداوند در تمامی اقوالش راست گفته است، ولی ذریّة كشندگان امام حسین (عليه السلام) به كرده پدرانشان راضی هستند و به آن جنایت‌ها افتخارمی‌كنند، هر كس به كاری راضی باشد همچون كسی است كه آن را انجام داده و چنانچه مردی در شرق كشته شود و مرد دیگری در مغرب به كشته شدنش راضی باشد، آنكه رضا داده، نزد خدای عزّ و جلّ، شریك قاتل خواهد بود.
بنابراین، تنها بدین جهت حضرت قائم (عليه السلام) وقتی خروج كند آن‌ها را می‌كشد كه از كردار پدرانشان راضی‌اند».
جناب کراجکی (از بزرگترین محدّثین شیعه وم449) در فصل سیزدهم کتاب"اَلتَّعَجُّبُ مِنْ أغْلَاطِ الْعَامَّةِ فِي مَسْألَةِ الْإمَامَةِ" به نکته دردناکی اشاره فرموده‌اند:
«اهل سنت به رغم ادعاى ايشان مبنى بر محبت اهل بيت (عليهم السّلام)، در روز عاشورا به جشن و سرور پرداخته و اين روز را روز عيد دانسته و آن را گرامى مى‌‏دارند و كسانى را كه در اين روز به نحوى در شهادت ذريه پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) مشاركت داشته و يا چيزى از آن وجود مبارك به غارت برده‏‌اند مورد احترام و تعظيم قرار مى‏‌دهند. فرزندان كسانى كه در اين روز چيزى از حضرت غارت كرده‏‌اند به نشان افتخار نام همان چيز را بر خود نهاده‏‌اند و بدان نام مى‏‌بالند، بنو السراويل، بنو السرج، بنو سنان، بنو الطشتى و غيره از اين قبيل‏‌اند. مثلاً بنو السرج كسانى‏‌اند كه پدرانشان اسب‌هاى خود را براى تاختن بر بدن مبارك امام حسين (عليه السّلام) زين كردند و...» [5]

2. انتقام از جریان فکری امویّ و شیطانی که در طول تاریخ بوده و هست و همواره در جبهه مقابل مومنین با ایجاد جوّ رسانه‌ای و تبلیغاتی به استضعاف مردم و افزایش نیرو و توان پرداخته‌اند. یکی از مصادیق این جریان فکری نیروهای تکفیری‌اند که در سال‌های اخیر با کمک استکبار جهانی به جان مسلمین جهان افتاده‌اند و هر روز در سوریه و عراق و افغانستان خون صدها انسان مسلمان را  به زمین می‌ریزند.
اخیراً در خبرها شنیدید که گروه‌های تکفیری سوری نامِ افرادی چون شمر بن ذی الجوشن، یزید و سایر قاتلین اباعبدالله را با افتخار بر گردان‌های خود می‌گذارند و به این وسیله به ماهیّت خونخوار و ضدّ ولایی خود اعتراف می‌کنند. [6]

3. بر اساس اعتقاد شیعه در آخرالزمان دو گروه رجعت خواهند کرد: کسانی که محض ایمانند و کسانی که محض کفر. قاتلان امام حسین (علیه السلام) می‌توانند از مصادیق گروه دوم باشند و در زمان ظهور حضرت صاحب (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به دنیا بازگردند و به مقابله با آن حضرت بپردازند. [7]

بر این اساس، می‌توان گفت ‌انتقام امام مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) از قاتلان اباعبدالله الحسین (عليه السلام) و یاران باوفایش، در زمان رجعت صورت می‌گیرد. به این بیان كه همه آن اشقیا در زمان ظهور امام مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) به دنیا باز می‌گردند و به سزای جنایات عظیم و بی‌شرمانه‌ای كه در روز عاشورا مرتكب شدند، می‌رسند.

در پایان یادآوری می‌شود اگرچه برخی از احتمال‌های یاد شده با ظاهر روایات هم‌خوانی بیشتری دارد و به ذهن هم نزدیك‌تر می‌آید، ولی هیچ‌یك از این احتمال‌ها با دیگری منافات نداشته و كاملاً قابل جمع هستند.

نکته پایانی در مورد انتقامی است که مختار از قاتلین اهل بیت (علیهم السلام) گرفت:
اوّلا باید اثبات شود که قیام مختار ثقفی با دستور مستقیم امام معصوم (علیه السلام) بوده.
ثانیاً باید ثابت شود که مختار ثقفی همه آن هزاران نفری را که در حادثه عاشوراء به نحوی شرکت داشتند، قصاص کرده است.
ثالثاً باید اثبات شود که یکبار قصاص برای جنایت فجیع ایشان کافی بوده است.
اثبات این موارد ممکن نیست لذا حقّ قصاص برای امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در مورد همان اشخاص دخیل در واقعه کربلا همچنان باقی است.

پي نوشت:
[1]. «حَتَّى بَلَغ‏ الْمَهْدِيَّ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نُورٍ قِيَامٌ يُصَلُّونَ وَ الْمَهْدِيُّ [فِي‏] وَسْطِهِمْ كَأَنَّهُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ فَقَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ هَؤُلَاءِ الْحُجَجُ وَ [هَذَا] هُوَ الثَّائِرُ مِنْ عِتْرَتِكَ فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي إِنَّهُ لَحُجَّةٌ [حُجَّةٌ] وَاجِبَةٌ لِأَوْلِيَائِي مُنْتَقِمٌ [مِنْ‏] أَعْدَائِي.[ تفسير فرات الكوفي، ص: 74]؛ .»
[2]. كامل الزيارات، النص، ص: 63
[3]. كليات مفاتيح الجنان ص 457
[4]. عيون أخبار الرضا عليه السلام  ج‏1ص 273
[5]. الذريعة، ج 4 ص 210 - التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص: 112
[6]. در سوریه گروه های تکفیری نام شمر و یزید را بر گردانهای خود میگذارند: یک شبکه تلویزیونی وابسته به آل‌سعود تروریست‌های سوریه را "نوادگان بنی‌ امیه" خواند و از آنها خواست که حرمین سیده زینب و سیده رقیه را تخریب کنند. افراد مسلح همچنین گردان‌های 'شمر' و 'یزد بن معاویه' را تشکیل دادند: http://www.tabnak.ir/fa/news/259731/%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DA%A...
[7]. «حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً» قَالَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قُتِلَ إِلَّا يَرْجِعُ حَتَّى يَمُوتَ- وَ لَا يَرْجِعُ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً- وَ مَنْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً؛ تفسير القمي ج‏2 ص131.»

اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم

امتیاز: 
No votes yet

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.
Online: 205