پاسخ به شبهه بی عدالتی در دنیا

08:00 - 1397/04/04

- آتئیست ها می‌گویند اگر خدا بود، بایستی جهان بر مدار عدالت می‌چرخید؛ اما چنین نیست. پاسخ این است که این انسان است که با اختیارش ظلم و ستم می‌کند.

فقر و بی عدالتی

آتئیست‌ها در گروه‌های تلگرامی و... در حال تردید و انکارند. تردید در بدیهی‌ترین وجود و انکار روشن ترین حقیقت؛ یعنی خدای عالم. یکی از شبهات آنان این است که جهان پر از ظلم و جور است، بی‌عدالتی همه جا هست، «تبعیض در حقوق» ، «رانت» ، «اختلاف طبقاتی در توزیع ثروت، قدرت و منزلت» نمونه‌هایی از این بی‌عدالتی‌هاست. می‌گویند اگر خدا بود، بایستی جهان بر مدار عدالت می‌چرخید که چنین نیست.[1]

پاسخ کوتاه: مگر خدای عالم خود مرتکب ظلم می‌شود، این انسان است که با اختیارش ظلم و ستم می‌کند؛ از سوی دیگر  چه ضرورت منطقی بین وجود ظلم و نبود خدا هست؟

پاسخ کامل:
در جهان ظلم و ستم، ناعدالتی و قساوت وجود دارد؛ اما به راستی چه کسی مرتکب ظلم و ستم می‌شود؟ آیا خدای عالم دچار ظلم و بی‌عدالتی شده است؟! جهان در پیدایش نخستین‌اش بر پایه‌ی عدل آفریده شده و در پی عدل است. به انسان به عنوان اصلی ترین مخلوق در این جهان بنگرید! انسان در آفرینش نخستین (فطرت) به نوعی آفریده شده است که خواهان عدل است؛ اما شرایط بیرونی، ژن، تربیت و ... او را از آن گرایش نخستین دور و به ظلم و استبداد می‌کشاند.

آیا در موقعیتی که انسان دچار ظلم و بی‌عدالتی شد، خدای عالم ناعادل است و یا انسان؟ روشن است که انسان ظلم کرده است و این، از وضعیت ویژه‌ی انسان بر می‌خیزد. در واقع این ظلم‌ها و تجاوزها و رانت‌ها و اختلاف طبقاتی زیاد، توسط انسان مختار و آزاد ایجاد می‌شود و چون خداوند متعال در سرای باقی او را بازخواست می‌کند، اجازه چنین اعمالی را به او می‌دهد. انسان بایستی بتواند ظلم کند و بر خلاف عدالت عمل کند تا اختیارش و پیامد بهره‌ بردن درست از آن در سیر به سمت کمال و نیز پاداش و ... معنا یابد؛ پس جهان بر پایه‌ی عدل آفریده شده و این انسان است که با اختیارش ظلم می‌کند، نه خدای عالم.

اشکال دیگر این است که بر فرض جهان از اساس و آغاز پر از ظلم باشد، آیا این فرض، با وجود خدا در تناقض است؟! آیا اگر حاکمی در قلمروش ظلم و ستم حاکم بود، این امر منطقا با وجود حاکم در نتاقض است؟![2]
____________
پی‌نوشت
[1]. شیرازی، سید محمد، هزار و یک دلیل، ترجمه‌ی دین پرور، سید جمال الدین، قم، دارالفکر، چاپ پنجم، ص 46.
[2]. همان، ص 48.

امتیاز: 
No votes yet

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.
Online: 190