«رویای صادقانه» دلیلی بر وجود روح

13:34 - 1397/04/03

خواب‌های صادق، الهام، پیش گویی های درست، کارهای مرتاضین و.... دلیلی محکم بر وجود روح است، چرا که جسم محدود است و گرفتار بین مکان و زمان.

روح

خواب‌های انسان، هم‌چنین خطوراتی که در بیداری به ذهن انسان راه می‌یابند، دو گونه‌اند: برخی از آن‌ها از واقعیّتی خارجی حکایت نمی‌کنند؛ امّا برخی دیگر از امور آینده و پنهانی خبر می‌دهند. حال اگر انسان دارای بُعدی غیر مادی و فرا زمانی و فرا مکانی نباشد، چگونه می‌تواند آینده را مشاهده کند؟ موجود جسمانی نمی‌تواند جلوتر از زمان خود را ببیند؛ کما این‌که نمی‌تواند در آنِ واحد در دو مکان باشد. بنابراین، این‌گونه خواب‌ها و پیش‌گویی‌های، نمی‌تواند ناشی از بُعد مادی و زمانی و مکانی این انسان‌ها باشد. پس انسان دارای جنبه‌ای فرا زمانی و فرا مکانی است که این‌گونه خواب‌ها و خیالاتِ پیش‌گویی کننده و شهودات مطابق با واقع عرفانی، نتیجه‌ی آن می‌باشد و الهیون همین جنبه از وجود انسان را نفس یا روح می‌نامند.

در مطالب قبلی گفته شد، منکرین خداوند متعال به انکار روح پرداخته و انسان را همین بدنی مادی می‌دانند؛ ما در مطالب زیادی به ادله اثبات روح پرداختیم. یکی دیگر از ادله اثبات روح «رویاهای صادقانه» است که در این نوشتار به بررسی آن می‌پردازیم:

خواب‌های انسان، هم‌چنین خطوراتی که در بیداری به ذهن انسان راه می‌یابند، دو گونه‌اند: برخی از آن‌ها اصل و اساس درستی نداشته و از واقعیّتی خارجی حکایت نمی‌کنند؛ امّا برخی دیگر که اگر در خواب باشد، رؤیاهای صادقه و اگر در بیداری باشد، الهام یا شهود یا ادراکات حسّ ششم نامیده می‌شود، از امور خارجی و گاه از آینده و از امور پنهانی خبر می‌دهند. حال اگر انسان دارای بُعدی غیر مادی و فرا زمانی و فرا مکانی نباشد، چگونه می‌تواند آینده را مشاهده کند؟

موجود جسمانی نمی‌تواند جلوتر از زمان خود را ببیند؛ کما این‌که نمی‌تواند در آنِ واحد در دو مکان باشد. چرا که لازمه‌ی این امر در مورد زمان، جلو زدن جسم از خودش می‌باشد؛ که امری است محال. امّا در مورد مکان، اگر جسم در آنِ واحد در دو مکان باشد، لازم می‌آید که یک چیز در آنِ واحد، دو چیز باشد که آن نیز امری است محال. بنابراین، این‌گونه خواب‌ها و پیش‌گویی‌های صاحبان حسّ ششم و مشاهدات درست مرتاضان و شهودات صادق عرفا، نمی‌تواند ناشی از بُعد مادی و زمانی و مکانی این انسان‌ها باشد. پس انسان دارای جنبه‌ای فرا زمانی و فرا مکانی است که این‌گونه خواب‌ها و خیالاتِ پیش‌گویی کننده و شهودات مطابق با واقع عرفانی، نتیجه‌ی آن می‌باشد و الهیون همین جنبه از وجود انسان را نفس یا روح می‌نامند.

ممکن است به این برهان اشکال شود که ما از کجا بدانیم که واقعاً خبر از آینده ـ چه در خواب و چه در بیداری ـ ممکن است؟ در پاسخ گفته می‌شود: در هر زمان افرادی هستند که قادرند از برخی حوادث آینده با قطع و یقین خبر دهند و این چیزی است که اجمالاً مورد پذیرش مجامع علمی نیز واقع شده است. پس راه کسب یقین در این مورد آن است که جناب اشکال کننده، اگر خودش چنین تجربه‌ای ندارد، شخصاً به محضر این‌گونه افراد شرفیاب شود. در زندگی روزمره زیاد دیده می‌شود مثلا مادری شب خواب می‌بیند پسرش تصادف کرده و مثلا دستش شکسته است، فردای آن روز دقیقا همان اتفاق می‌افتد به همان شکلی که خواب دیده بود و... این خواب‌ها که دقیقا آینده را ترسیم می‌کنند، بدون وجود روح چگونه قابل توجیه است.

در نتیجه: یکی دیگر از دلایل وجود روح در انسان، دیدن اتفاقاتی است که در آینده رخ خواهد داد؛ چرا که جسم منحصر در بین زمان و مکان است و هرگز نمی‌تواند به آینده رفته و خبری از اتفاقات آینده بدهد.

امتیاز: 
No votes yet

نظرات

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.
Online: 190