خدا گناهان انسان را نمی‌آمرزد!

09:43 - 1397/02/30

قرآن به صراحت می‌فرماید ما تمام اعمال خود را به صورت زنده و مجسم در کنار خود خواهیم دید.

اباحی گری

یرخی می‌گویند خدا مهربان است و بندگان خود را در قیامت و برزخ عذاب نمی‌کند، این اندیشه مخالف قرآن بوده و باطل است، یکی از اندیشه‌های ناب قرآنی تجسم اعمال است، یعنی انسان، اعمال و کردار خود اعم از خوب یا بد را در عالم برزخ و قیامت در کنار خود حاضر می‌بیند، لذا معنا ندارد بگوییم خدا رئوف است و مهربان است، ما گناه می‌کنیم و او می‌بخشد، خیر، خداوند متعال هیچ گناه کبیره‌ای را بدون توبه نمی‌بخشد.

در مطلب قبلی گفته شد یکی از شگردهای شیطان برای این‌که انسان را به گناه و معصیت بکشاند و با خود به قعر جهنم ببرد، دادن وعده رحمت الهی به انسان و بی‌پروا کردن او نسبت به دستورات الهی است که خدا این قدر هم که گفته می‌شود سخت‌گیر نیست و با انجام چند گناه ما را جهنم نمی‌برد. هم‌چنین گفته شد که این مطلب مخالف قرآن و روایات و عقل است، در این نوشتار به بحث‌های قرآنی آن می‌پردازیم:
یکی از مطالب نابی که از قرآن استفاده می‌شود و کاملا مخالف این اندیشه است «تجسم اعمال» است. قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد [آل‌عمران/30] روزى كه هر كس، آن‌چه از كار نيك انجام داده را حاضر مى‏‌بيند، و آرزو مى‏‌كند ميان او و آن‌چه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زيادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، بر حذر مى‌‏دارد، و (در عين حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است».

قرآن مجيد در آيه مورد بحث و آيات زياد ديگرى از اين حقيقت پرده بر مى‏‌دارد كه در قيامت اعمال نيك و بد انسان، هر كدام در شكلى تجسم يافته و در عرصه محشر حاضر مى‏‌شود. واژه «تجد» از ماده «وجدان» (يافتن) ضد فقدان و نابودى است، كلمه «خير» و «سوء» كه به صورت نكره آمده نیز مفيد عموم است، يعنى هر انسانى در آن روز تمام اعمال خوب و بد خود را- هر چند كم باشد- در نزد خود مى‌‏يابد.

گر چه جمعى از مفسرين اصرار دارند اين آيه و آيات مانند آن را توجيه كنند و بگويند منظور از حاضر شدن اعمال، حضور پاداش و كيفر آن‌هاست و يا اين‌كه منظور حضور نامه عمل است كه تمام اعمال آدمى از نيك و بد در آن ثبت شده است. ولى پيدا است كه اين توجيهات، با ظاهر آيه سازگار نيست، زيرا اين آيه به روشنى مى‏‌گويد كه انسان در روز رستاخيز «خود عمل» را مى‌‏يابد و در اين‌جا نيز خود عمل، مورد بحث آيه است، نه نامه عمل یا كيفر و پاداش آن‌ها.

گواه ديگر اين‌كه در آيه مورد بحث مى‏‌خوانيم: گناهكار دوست دارد ميان او و عملش فاصله زيادى بيفتد و هرگز آرزوى از بين رفتن عمل خود را نمى‌‏كند. اين نشان مى‌‏دهد كه نابودى اعمال امكان‏پذير نيست و به همين دليل تمناى آن را نمى‏‌کند
.
آيات فراوان ديگرى نيز اين مطلب را تاييد مى‌‏كنند مانند آيه: «وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً [کهف/49] گنه‌كاران در روز رستاخيز، تمام اعمال گذشته را در برابر خود حاضر می‏‌بينند و خداوند به هيچ كس، ستم نمى‌‏كند» و آيه: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ [زلزال/7 و 8] هر كس اندكى كار نيك يا بد انجام دهد، آن را خواهد ديد».

هم‌چنین از بعضى آيات به دست مى‏‌آيد كه اين جهان كشت‌زار جهان ديگر است و عمل انسان بسان دانه‌‏ایست كه كشاورز در دل خاك مى‌‏افشاند، سپس همان دانه رشد و نمو كرده، همان دانه را با مقادير زيادترى برداشت مى‌‏كند، اعمال انسان نيز با تبدلات و تغييرات بيشترى كه لازمه سراى رستاخيز است، به خود انسان باز مى‌‏گردد چنان كه مى‌‏فرمايد: «مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِه [شورى/20] هر كس كشت آخرت را بخواهد، كشته او را افزايش مى‌‏دهيم».

از بعضى از آيات ديگر به دست مى‏‌آيد كه كارهاى نيك اين جهان در جهان ديگر به صورت نور و روشنايى در مى‌‏آيند، منافقان از مؤمنان مطالبه اين نور را مى‌‏كنند، و مى‏‌گويند: «انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُم [حدید/13] صبر كنيد تا ما از نور شما بهره گيريم» به آن‌ها گفته مى‌‏شود: «ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً [حدید/13] بازگرديد، اين نور را از دنيا طلب كنيد».

اين آيات و ده‌‏ها آيات ديگر مى‏‌رساند كه ما، در روز رستاخيز عين عمل را به صورت كامل‌‏تر مى‏‌يابيم و اين همان تجسم اعمال است كه دانشمندان اسلامى به آن قائل‏اند.[1]

در نتیجه: ما تمام اعمال خود را از خوب و بد، از کوچک و بزرگ، خواهیم دید و چنین نیست که خداوند مهربان بوده و اعمال ما را محو کند و به سراغ ما نیایند، البته توبه در دنیا فرق می‌کند، توبه خودش گناهان را محو کرده و عملی از اعمال خود انسان محسوب می‌شود.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.