تهمتی ناروا به سید مرتضی(ره)

10:16 - 1397/01/27

این روایت را مرحوم سید به هدف رد و نقد در کتاب خود آورده است و در هیچ منبع شیعی یافت نمی شود و با فرمایشات تند امیرالمؤمنین ع  علیه خلفا سازگاری ندارد.

خلافت

وهابیت برای مشروعیت بخشیدن به خلافت خلفا از هیچ تلاشی دریغ نکرده و در این راه متاسفانه از تهمت زدن به علمای شیعه هم هیچ ابایی ندارند تا از این رهگذر نشان دهند بین امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و خلفا روابط حسنه ای حاکم بوده و حتی خلافت آنها را نیز تأیید کرده است و با استناد به کتب علمای شیعه، چنین وانمود می کنند که روایاتی در فضایل خلفا در کتب شیعه موجود هست که بر خلافت خلفای راشدین صحه می گذارد، از جمله اینکه می‌گوید: در کتاب «الشافی فی الامامه» اثر سید مرتضی(رحمه‌الله‌علیه) از علمای شیعه روایتی وجود دارد که امام علی(علیه‌السلام) از خلفای راشدین  تعریف و تمجید به عمل آورده و از خدا می خواهد او را همانند آن‌ها اصلاح کند: «مردى خدمت اميرالمومنین (علیه‌السلام) رسيد، گفت: شنيده‌ام در خطبه امروز اين‌گونه دعا كرده‌اى: بار خدايا، ما را همان‌گونه كه خلفاى راشدين را به آن اصلاح كردى، اصلاح كن! پرسيد: آنها چه کسانی اند؟ فرمود: دو حبيب من و دو عمويت، ابوبكر و عمر، دو پيشواى هدايت و دو شيخ اسلام و دو مرد قريش‌اند که بعد از رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) باید به آن دو اقتدا کرد. هر كس به آن دو اقتدا كند، از لغزش‌ها محفوظ ماند و هر كس از آثار آن دو پيروى كرد، به صراط مستقيم هدايت يافت».[1]

بررسی
وقتی به اصل کتاب مراجعه کنیم خواهیم دید مرحوم سید مجموعه ای از روایات ساختگی در شأن خلفا و نص بر خلافت آنها از کتاب المغنی قاضی عبدالجبار معتزلی  و از جمله همین روایت را با هدف نقد و ردّ آن نقل كرده است[2]، بنابراین این روایت در هیچ مصدر حديثى شيعه وجود ندارد و چنين كلامى حتى در شروح نهج‌البلاغه اهل سنّت نيز ثبت نشده است.
صاحب صراط المستقیم از شیخ طوسی در رجالش از قول امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نقل می کند که فرمودند: پیامبر(صلی الله علیه‌و‌آله) از دنیا رفت در حالیکه من سزاوارترین مردم به این امر (خلافت) بودم.[3]  

اینک بعضی از پاسخ های شاگرد سید مرتضی یعنی شیخ طوسی(ره) در شرح بر کتاب الشافی و در ردّ این روایت ساختگی ذکر می شود:
1. اين حديث خبر واحد است و يقين آور نيست، اما در اصول عقايد بايد يقين حاصل شود و روايت بايد متواتر باشد.
2. به روايات بسيارى اشاره كرديم كه دلالت می كرد امام على(علیه‌السلام) براى خلافت، افضل از تمام صحابه بوده است، به ويژه كه احاديث زيادى در حد تواتر و صحيح و قطع‌آور، در خلافت بلافصل على (علیه‌السلام) به ما رسيده است. بدون شك چنين روايات اندك و ضعيفى نمی تواند با آن روايات كثير و صحيح معارضه كند.
3. خبرى كه آنان به نقل از جعفربن محمد، از حضرت على (علیه‌السلام) آورده‌اند، (همین روایت فوق) مطلب بی‌اساسى است و چنين چيزى نيست و حتى ده‌ها حديث در تثبيت خلافت علوى نقل شده است.

در ثانی امام على(علیه‌السلام) در جاى جاى نهج‌البلاغه از مظلوميت خودش سخن می گويد كه نمونه هايى را می‌آوريم؛ از جمله می فرمايد: « اللهم انى استعديك على قريش ظلمونى بعدد الحجر و المدر؛ بار خدایا از تو بر قریش یاری می طلبم که به عدد سنگریزه ها به من ظلم کردند». نيز در نهج‌البلاغه خطبه 117 می فرمايد: «اللهم انى استعديك على قريش فانهم قطعوا رحمى؛ بار خدايا از تو بر قريش يارى می خواهم كه پيوند خويشاوندىم را بريدند و كار را بر من واژگون گردانيدند و خلافت را كه حق من بود، از من گرفتند». در جاى ديگرى مى‌فرمايد: «لم ازل مظلومآ منذ قبض رسول الله؛ از هنگام رحلت همواره من مظلوم واقع شده‌ام». زيد بن على بن حسين نقل می كند: «كان على يقول: بايع الناس ابابكر و انا اولى بهم منى بقميصى هذا كظمت غيضى و انتظرت امرى...ثم ان ابابكر هلك و استخلف عمر و قد والله علم انى اولى الناس بهم منى؛ على مى‌گفت: مردم پس از رسول اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با ابوبكر بيعت كردند، در حالى‌كه من به آنان سزاوارتر بودم تا لباس خلافت را بپوشم. در اين موقعيت، خشمم را فرو بردم و به انتظار سرنوشتم نشستم، تا ابوبكر رفت و عمر خليفه شد، ولى دانست كه من سزاوارترین مردم به خلافت هستم».[4]
_________________________
پی نوشت
[1]. الشافي في الإمامة، علم الهدی، شريف مرتضى‏، مؤسسة الصادق(علیه‌السلام)، تهران‏، 1410 ق‏، چاپ دوم، ج3، ص93. متن کتاب.  
[2]. همان، ص90.
[3]. الصراط المستقيم إلى مستحقي التقديم، عاملى نباطى، على بن محمد، المكتبة الحيدرية، نجف، چاپ: اول، 1384 ق، ج3، ص150. متن کتاب.
[4]. تلخيص الشافي‏، شيخ طوسى‏، انتشارات المحبين‏، قم،‏ 1382 ش،‏ چاپ اول‏، ج3، ص225.

امتیاز: 
No votes yet

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.
Online: 291