ازدواج با دختران نابالغ

08:40 - 1397/01/25

- تفاسیر شیعه مانند المیزان، نمونه و مجمع البیان و... در تفسیر جمله "وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ" می گویند که منظور زنان بالغه می باشند نه کودکان نابالغ!

ازدواج

 برخی شبهه افکنان این چنین وانمود کرده اند که طبق آیه ۴ سورۀ طلاق می توان با دختر نابالغ ازدواج کرد و حتی با او همبستر شد!!!
« و آن زنانی كه از حیض ناامید شده باشند اگر شك داشتید[كه خون مى‏ بينند يا نه] عده آنان سه ماه است و [دخترانى] كه [هنوز] حیض نديده‏ اند [نيز عده‏ شان سه ماه است] و زنان حامله مدت شان اين است كه وضع حمل كنند و هر كس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در كارش تسهيلى فراهم سازد»(طلاق/4)

پاسخ این شبهه و سوال را باید در تفاسیر و روایات اهل بیت(علیهم السلام) جستجو کرد، ذکر این نکته لازم و ضروری است که طبق حدیث ثقلین باید آیات قرآن را در کنار روایات اهل بیت(علیهم السلام) معنا و تفسیر کرد؛ برای پاسخ به شبهه مذکور هم، اول به تفاسیر رجوع کرده و سپس نگاهی به احادیث معصومین(علیهم السلام) می اندازیم و در نهایت فتوای و نظرعلما و مراجع را ذکر می کنیم!
آیت الله مکارم شیرازی ذیل این آیه می فرماید: "از آنجا كه در آيه 228 سوره بقره حكم زنانى كه عادت ماهيانه مى‏ بينند در مساله عده روشن شده است كه بايد سه بار پاكى را پشت سر گذاشته عادت ماهانه ببينند، هنگامى كه براى بار سوم وارد ماهانه شدند عده آنها پايان يافته، ولى در اين ميان افراد ديگرى هستند كه به عللى عادت ماهانه نمى‏ بينند و يا باردارند، آيات فوق حكم اين افراد را روشن ساخته و بحث عده را تكميل مى‏ كند. نخست مى‏ فرمايد:" زنانى از شما كه مايوس از عادت ماهانه شده‏ اند، اگر در وضع آنها(از نظر باردارى) شك كنيد عده آنان سه ماه است" (وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ)
" و همچنين زنانى كه عادت ماهانه نديده‏ اند آنها نيز بايد سه ماه تمام عده نگه دارند" (وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ) سپس به سومين گروه اشاره كرده مى‏ افزايد:" عده زنان باردار اين است كه بار خويش را بر زمين بگذارند" (وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ)." [1]
پس طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی، منظور از زنانی که عادت ماهانه نمی بینند کسانی می باشند که به سن بلوغ رسیده باشند ولی طبق شرایط و دلایلی(مانند بیماری یا عارضه مزاجی و...) حیض نمی بینند!
علامه طباطبایی هم در تفسیر این آیه می فرماید: " وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ"- اين جمله عطف است بر جمله" وَ اللَّائِي يَئِسْنَ ..."، و معنايش اين است كه زنانى كه در سن حيض ديدن، حيض نديدند نيز عده طلاقشان سه ماه است. [2]
اما عده ای به ظاهر قرآن تمسک کرده و می گویند که منظور از جمله " وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ" هم شامل زنان بالغه می شود و هم شامل دختران نابالغ! و مستند خود را بعضی از تفاسیر اهل سنت معرفی می کنند اما باید گفت که در دین اسلام و مذهب شیعه ازدواج با دختر به شرطی که ولیِّ او اجازه بدهد، محدودیت سنی ندارد اما تا قبل از سن بلوغ، نمی توان با او نزدیکی کرد؛ روایت زیر گویای این مطلب می باشد:
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «مَنْ وَطِئَ امْرَأَتَهُ قَبْلَ تِسْعِ سِنِينَ فَأَصَابَهَا عَيْبٌ فَهُوَ ضَامِنٌ؛[3] اگر کسي با همسرش که هنوز 9 سال نشده نزديکي کند و در اثر اين نزديکي عيب بر او وارد شود ، مرد ضامن است.»
احادیث مشابه با این روایت زیاد می باشد و از مجموع روايات استفاده مي شود که ازدواج با دختر نابالغ توسط ولیِّ دختر صحيح است، منتها از نزديکي با دختر قبل از تمام شدن 9 سال منع شده است.
در نهایت نظر علما و مراجع بزرگوار شیعه را می آوریم تا حق و حقیقت بر همه عیان شود:
همه مراجع شیعه، ازدواج با دختر نابالغ را صحیح می دانند ولی نزدیکی با او، تا قبل از 9 سال را حرام می دانند و بعضا در صورت دخول، شوهر را ضامن می دانند که باید دیه بدهد.
فقیه بزرگ شیعه، ابن إدریس حلی می فرماید: "کسی که با همسر خود که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند، همسرش بر او حرام ابدی خواهد شد." [4]
همچنین صاحب جواهر الکلام در این مورد می فرماید: نزدیکی با دختر نابالغی که به عقد شخص درآمده تا زمانی که به سن بلوغ شرعی نرسد، حرام است. [5]
نتیجه اینکه اولا طبق روایات اهل بیت علیهم السلام، نمی توان با دختر نابالغ نزدیکی کرد؛ ثانیا تفاسیر شیعه، جمله "وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ" را مربوط به زن بالغه می دانند و ثالثا تمامی عالمان و فقهای شیعه، ازدواج با دختر نابالغ را صحیح می دانند ولی نزدیکی با او را حرام می دانند!

[1] : تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، ناشر: دار الكتب الإسلامية، سال چاپ: 1374 ش، ج‏24، ص: 242 و 243
[2] : ترجمه الميزان،طباطبایی، محمدحسین، مترجم: موسوى همدانى سيد محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم، سال چاپ: 1374 ش، ج‏19، ص: 530
[3] : وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، سال چاپ: 1409 ق‏، ج‏20، ص: 103
[4] : السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ابن إدریس، محمد بن منصور بن أحمد، ناشر: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین 1410 ه ق، ج‏2، ص: 530‏
[5] : جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، النجفی، محمد حسن،‏ بیروت، دار إحیاء التراث العربی‏، ج29،ص 416 (برای اطلاع بیشتر به کتاب جواهر مراجعه شود: http://lib.eshia.ir/10088/29/416 )

امتیاز: 
No votes yet

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز:
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.
این سایت با نظارت اداره تبلیغ اینترنتی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت نموده و تمامی حقوق متعلق به این اداره می باشد.
Online: 310